Tisztelt Olvasó!
"Örülök" a zöldhatóság -képviselő úr által feltett - válaszának, de valami hasonlót már pár napja mi is kaptunk tőlük 20304/2015 számon, 2015.03.12. -i keltezéssel, amit még aznap meg is kaptunk! Örömünk azért nem teljes, mert mint levélből láthatják, a hatóság felszólít, határidőt szab meg, stb., mely ellenében esetleg pl. határidő meghosszabbítására vonatkozó kérelmeket lehet beterjeszteni, vagyis lehet húzni az időt! Ezért is nem tettük fel a zöldhatóság válaszát, mert hiú reményeket nem akartunk kelteni a gyorsaságot illetően! Érdemleges esetben természetesen ezt megteszem, megtesszük. Egyébként ez a második levél, amelyben a zöldhatóság kilátásba helyezte a részletes vizsgálatot. A tervbevétel alapján, nekünk is 15 napot jelölt meg az intézkedésre.
Erről ennyit.
Más. A világosi honlap Aktuális rovatában megjelent egy felhívás a hulladékkal foglalkozó 1/2014. számú önkormányzati rendelet módosításával kapcsolatosan. Erre reagálva én az alábbiakban olvasható javaslatot tettem. Kérem, szóljanak majd hozzá Önök is, a felhívásban szereplő e-mail címen!
Tisztelettel Madarász László
Tisztelt Képviselő-testület!
Tekintettel a www.balatonvilágos.hu honlap Aktuális rovatában megjelent felhívásukra, melyben az önkormányzat 1/2014. (II.11.) rendeletének módosítása ügyében keresték meg választópolgáraikat, a következő
javaslatot
teszem.
Mielőtt javaslatomra rátérnék, az Aktuális rovatban történő felhívás, a hivatkozott rendeletük akár egészére is értelmezhető, miközben az ott feltüntetett hivatkozás tartalma szerint, gyakorlatilag - ha jól vélekedem - csak a rendelet 2. sz. mellékletének módosítására vonatkozik. Engedjék meg nekem, hogy a rendeletmódosítási kezdeményezésüket komplex módon értelmezzem!
1. A magam részéről javasolom az 1/2014. számú rendeletük teljes átdolgozását!
Indokaim:
Ha jól értelmezem rendeletüket, akkor a 2. § (1) alapján kiterjed minden jogi- és természetes személyre, aki településünkön ingatlan tulajdonos, vagy annak használója. Pontosabban: csak azokra! A 3. § f) pontban viszont meghatározták a települési hulladék fogalmát, amely minden esetben úgy kezdődik, hogy "Balatonvilágos község közigazgatási területén a háztartásokban képződő/keletkezett..." Nos, itt látom a probléma forrását! Ha az 1/2014. számú rendeletet szó szerint vesszük:
- Úgy tűnik, nem terjed ki annak hatálya pl. azokra, akik településünkön csak áthaladnak, esetleg a magaspart látványosságában akarnak gyönyörködni, de járművükben keletkezett, egyébként háztartási hulladéknak minősíthető szemetet, itt szórják el!
- Extrém esetben nem terjed ki rendeletük hatálya, mondjuk esetleg szomszédos községek polgáraira, akik akár azt is megtehetik, hogy községünk területén szórják szét ingatlanukban keletkező háztartási jellegű szemetüket, hatályos rendeletük szerint: büntetlenül, ha történetesen a szemétszállítási díjon akarnak spórolni! (Ilyenről nem tudok, de elvileg lehetséges!)
- Nem terjed ki pl. a Balatonvilágos Traubisoda üzem területére, ahol szeméthegyek meredeznek, sőt az ahhoz vezető, balatonvilágosi közterületnek mindenképpen nevezhető közútra, hiszen a Világosra, a Green Energy Hungary 2013 Kft. által behordott szemét, - tulajdonképpen igazoltan - nem "Balatonvilágos község közigazgatási területén" keletkezett, hanem külföldön! Viszont a telepre bevezető, Balatonvilágoshoz tartozó utakon is, az már megjelent büntetlenül! Rendeletük ugyanis nem engedi meg a büntetést, mert az a szemét nem Balatonvilágos közigazgatási területén keletkezett!
- Nem terjed ki, azokra, akik háztartás- vagy ahhoz hasonló hulladékaikat útközben, Balatonvilágos külterületén kidobják!
Csak azért, hogy érthető legyen, miről beszélek, az alábbiakat adom elő:
A régi 7. számú út enyingi kereszteződésétől, ha tartunk az M7. út fele a sorompó irányába, a következők tapasztalhatók:
A körforgalomtól mintegy 150-200 méterre található volt tanyára bevezető használaton kívüli földút és környékén igen sok a szemét! (Az ott tartózkodó, hm..., modjuk úgy: örömhölgyről nem is beszélek!) Ha továbbmegyünk a sorompó fele, balra - de jobbra is - az árokban, földeken szemét, köztük rengeteg műanyag (pl. petpalack, zsákos szemét). Ugyanez tapasztalható az általam Molnár-völgynek hívott területen! Az Erdősor út bevezető szakaszán a helyzet változatlan! A Mathiászon a volt üzemi konyha hátsó bejáróját elborítja a szemét! Az autóbusz fordulónál most - amellett járműből elhaladva - nem látható szemét, csak két eldobott gumiköpeny, de korábban az emberi ürüléktől kezdve, ott minden megtalálható volt. Ha bejönnének a Mathiász lakótelepre, rögtön a Balatonvilágost jelző tábla környékén, a jobb oldalon - állítólag magánterület - elhanyagolt részen petpalackok sokasága, az út másik felén az árokban eldobált szemét! Továbbhaladva a Nyárfa utcai kereszteződés után, a traubi főbejárata felé, az árokban - zsákokban és külön-külön eldobálva, esetleg szállítójárműről leesett szemét! A volt Traubisoda főbejáratánál a fű között aprított szemét. A Traubisoda üzem területe meg egy tragédia! Láthatták a fotókat!
(Kérésükre, ha kell az elmondottakat fotókkal dokumentálom!)
Nekem senki ne mondja, hogy a Mathiászon lakók művelték ezt, mert az nem igaz! Tudtommal mindenkinek van kukája, és az itt lakók egyikéről sem feltételezem, hogy szemetel!
Általánosságban elmondható: amit jogszabály nem tilt - és az önkormányzati rendelet is az - az megengedett! Ezért véleményem szerint rendeletük nem alkalmas annak 1. § -ban említett célok teljesítésére! Vulgárisan fogalmazva az a véleményem, hogy a 1/2014. évi rendeletük csak egy dologra jó: ott ahová a király is gyalog jár, célszerűen alkalmazni, majd eltüntetni! Ez csak azért nem javasolt, mert az esetleg a Traubisoda üzem területére kerül vissza, szennyvíztisztítókból származó alternatív tüzelőanyag gyanánt, a szeméthalmokat tovább emelve!
Megkérdezem Önöket, mi történne, ha mi a Mathiász lakói az itt található szemetet összeszednénk, és a Balatonvilágos Csók István sétány 38. szám alatti ingatlan - önkormányzatunk székhelye - közelében, egy nem balatonvilágosi lakos közreműködésével elhelyeznénk, az idegenforgalmi szezon közepette? Esetleg hozzátéve még a külföldről származó, Traubisoda üzemen kívül található külföldi szemetet is? Csak a már többször említett rendeletük szerint, elvileg ezt tehetnénk büntetlenül, de erre persze környezettudatos állampolgárokként, nem vetemedünk!
2. A 2. számú melléklet módosításához:
Tekintettel arra, hogy a Mathiászon leginkább állandó lakosok élnek, akik között igen sok a nyugdíjas, én azt javasolnám, hogy nyári szezonban is, itt egy alkalommal is elég a kukák ürítése! Ez a megoldás a kisnyugdíjasok, kiskeresetűek számára költségtakarékosságot jelenthet, hiszen az év többi hónapjában sem történik heti két alkalommal történő kukaürítés, tehát ebben a körben feleslegesnek látszik a kiadásokat növelni!
Ebben persze tévedhetek! Az Önök által elvárt aláírásgyűjtést ez ügyben kezdeményezni nem fogom, nekem mindkét megoldás megfelelő! Én üdültetéssel nem foglalkozom, tehát a háztartásomban képződött szemét heti mennyisége az év során gyakorlatilag állandó. Ennek ellenére akár a heti két kukaürítést is elfogadom szezonban, ha az itt élő többség erre igényt tart, és úgy gondolja, hogy a többletköltséget fedezni tudja, és az számára megéri!
E tárgyban adott javaslatom, kifejezetten csak a kis jövedelemből élők érdekét szolgálhatja, de a döntés az Ö kezükben van!
Mivel többnyire idősebb emberekről is szó van, kívánatos lenne, hogy a neten megjelent pozitív testületi kezdeményezés, írásos tájékoztató formájában hozzájuk is eljutna, ugyanis a lakók egy része a net költségeit sem engedheti meg magának, nem beszélve arról, hogy onnan tájékozódni tudnak-e?!
Az önkormányzat tevékenységét, mint eddig bizonyára tapasztalták, sok esetben kritizálom, de mostani kezdeményezésüket örömmel veszem, főleg ha az imént említett tájékoztatási másik módot is megteszik!
Tisztelettel: Madarász László
[/size][/size]